onsdag 9 september 2009

underbara teservis

Kanske har ni förstått sedan tidigare att jag är svag för gammalt porslin och då speciellt de designade av Louise Adelborg och Marianne Westman. Nu har jag hittat en Teservis som heter Snöflingan bestående av 10 lagom stora tekoppar med fat, en mjölkkanna och matchande assietter. Allt för 450 kr, alltså mindre än 20 kr/del och då är de tillverkade i helt underbart tunt benporslin. För er som inte vet så innehåller benporslin 40-50 % benaska (från brända djurben alltså...) därav namnet. Benporslinet har en kanthållfasthet som är 2-3 gånger högre än till exempel fältspat, flintgods och stengods. Benporslinet är också vitare än något annat porslin och lätt genomlysligt. Håller man upp det mot ljuset ser man fingrarna på andra sidan.

Det här porslinet är av samma ursprung som Swedish Grace som finns idag. Det tillverkas dock i fältspat istället för benporslin och kostar ca 250 kr/kopp.
Köper man motsvarande kopp i benporslin får man lätt betala 300 kr/kopp. Som jämförelse kan jag berätta att jag har två nya tekoppar från Villeroy Boch i benporslin (en del av den koppen syns i bilden överst) och för dessa fick jag hosta upp med 370 kr/kopp. De är också underbara att dricka ur, men på något sätt är dessa gamla koppar ändå charmigare och nu kan jag ju bjuda desto fler på te :)

De här koppar är tillverkade 1955 och hon jag köpte dem av berättade att hon och hennes man hade fått dem i lysningspresent för 50 år sedan och hon hoppades nu att de skulle komma till användning i ytterligare 50 år, visst är det väl härligt när gamla saker får leva vidare :)

Kopparna är lika goda att dricka te som kaffe ur. Dessutom passar de utmärkt tillsammans med Höganäs porslinet i gråblått som vi har sedan förut. Jag tycker det blir en så härlig mix av gammalt och nytt, formspråket är helt olika men färgerna håller ändå ihop det!

1 kommentar:

  1. Underbar servis, Ida! Här har du gjort ett kap. Jag gillar också tanken på att de har bott hos ett lyckligt par i 50 år, och nu är det er tur att dela dem under lyckliga frukostar och testunder. :-)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails