tisdag 15 september 2009

Punschverandor och snickarglädje


Idag har jag promenerat på södermalm i Sundsvall och drömt om vackra trähus med snickarglädje. Det finns så många gamla fina trähus här, synd bara att det inte finns lika attraktiva jobb...

Jag drömmer om att någongång få bo i ett hus från sekelskiftet med högt i tak, kakelugnar, punschveranda och snickarglädje. Men så länge vi väljer att bo i Stockholm får det nog stanna vid en dröm... pengarna räcker inte så långt där helt enkelt. Vi fick istället nöja oss med ett mindre vackert kedjehus från 60-talet... praktiskt men ingen sådan charm som ännu äldre hus har. Jag tycker om när det är lite vinklar och vrår och man inte vet vad som väntar i nästa rum. Nyare hus känns oftast så förutsägbara.

Bild från http://www.snickarglädje.se/ om du som jag gillar snickarglädje finns här en hel sajt med bilder på vackra snickeridetaljer.

Jag har fotat en massa idag, men får visa bilderna senare! Glömde ju tyvärr usb-kabeln hemma. Jag känner att jag börjar få lite flyt med bloggandet nu, det är ju jätteroligt!! Anledningen till att jag bloggar är inte enbart för att jag vill visa upp och dela med mig av mina idéer utan också för att det blir ett arkiv av saker jag har gjort och saker som jag tycker om. Och dessutom är det en bra morot att få färdigställa projekt för att sedan lägga ut dem på bloggen. Annars är jag suverän på att starta upp grejer, men tyvärr inte lika bra på att slutföra dem ;)

3 kommentarer:

  1. Jag tänker också, att någon gång ska jag också bo i ett vackert sekelskifteshus.. det kommer nog att hända när som helst nu att någon kommer och ger mig ett sådant hus!! ;-)

    Jag brukar alltid använda Biltemas sprayfärger, de tycker jag funkar himla bra, och de är inte så dyra heller. Har nu lagt beslag på två plåtlampor som jag ska spraya om och då har jag även tänkt att grundspraya dem med primer för att få bästa resultat. Har spraymålat korgar, men jag gillar nog mer att måla dem med pensel faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Det där huset såg inte alls dumt ut, kan flytta in imorrn;-)
    I Sundsvall bor mina svärföräldrar så jag har också sett att där finns massa fina hus!
    Ha det gott! Kram Cilla

    SvaraRadera
  3. Hej Ida!

    Jag sätter ett liten fotavtryck här för att meddela att jag läst din blogg en stund och tycker du är så duktig! Inte hade jag en aning om att du var så kreativ och duktig. Jag tycker det är så fina saker du gör och jag blir så inspirerad! (Även om jag faktiskt inte klarar av ett smack själv :) )

    Jag surfade runt på inredningsbloggar och hittade din för en tid sedan, världen är bra liten! Jag bor och lever i Jakobsberg nu för tiden, så vi bor inte så långt ifrån varandra :-) Hoppas du, Pär och barnen mår bra. Sköt om er massor! Kramar/Chris Andersson Karinsdotter

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails