måndag 14 september 2009

Lingon lingon lingon

Sådana här fina höstdagar får man vara tacksam att vara mammaledig. Vi är kvar uppe i sundsvall hos farmor och har varit ute hela dagen i hennes stuga. Eftersom jag har lite svårt för att sitta still ;) har jag och Hugo roat oss med att plocka lingon medan Amanda har roat farmor. Nja, Hugo har väl roat sig på sitt sätt och har bl.a lekt att lingonen var kanonkulor till sitt piratskepp. Sedan har han även gjort fina rönnbärstårtor till mig som har namnsdag idag och farfar som fyller år. Tog lite bilder, men har tyvärr glömt usb-kabeln till kameran...

Hur som helst lyckades jag få ihop 10 liter lingon så nu blir det att koka finfin sylt. Jag är så nöjd med mig själv, tänk vilka skatter som finns i skogen! Det är gratis, nyttigt och dessutom för man röda kinder och frisk luft ;) för att inte tala om den godaste sylten utan några konstiga tillsatser. Hittade även detta receptet så lingonen räcker nog till lite smarriga muffins också :)

Pepparkaksmuffins med lingon (bild och recept från allt om mat)
12 stycken

150 g rumsvarmt smör
1,5 dl råsocker
2 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk stött kardemumma
0,5 tsk malda nejlikor
0,5 tsk ingefära
0,5 dl vispgrädde
1,5 dl frysta lingon, blandade med 1 msk vetemjöl
Topping:
kesella
lingon
kanel
1) Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en muffinsplåt där vardera hål rymmer 1 dl eller ställ muffinsformar på en plåt.
2) Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i smeten. Rör i vispgrädden.
3) Blanda lingonen med 1 msk vetemjöl och vänd ner dem i smeten.
4) Häll smeten i formarna. Grädda cirka 15 minuter, känn med en provsticka att de är genomgräddade.
5) Låt muffinsen kallna.
6) Lägg en klick kesella och några lingon på muffinsen och pudra över kanel
Ät och njut!
Kramar Ida

4 kommentarer:

  1. Tyckte det lät väldigt ambitiöst att hinna med att plocka 10 l lingon! Själv försöker jag komma på ett sätt att få vara föräldra ledig (så att jag kan pyssla mer) utan att behöva skaffa barn.. ;-) Än så länge går det ganska trögt dock..

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt ni har det hos farmor.Hemkokt lingonsylt är det bästa.
    Välkommen att tävla hos mig.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för din kommentar på min blogg, skoj att du gillar den, blev jätteglad. Jag håller verkligen med om att det är härligt att själv få plocka bär från skogen och t.ex. komma undan otrevliga tillsatsämnen. Om jag bara hade möjlighet och ORK så skulle jag mer än gärna ta tillvara så mycket som möjligt själv från naturen :)

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Tack för att du deltar i min utlottning. Ja visst är den fin soffan. Jag bara älskar den.
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails