söndag 4 oktober 2009

Paltkoma

Idag har vi kokat pitepalt här hemma. Mina föräldrar är från Piteå och de delar av släkten som bor här i "fjollträsk" kommer mer än gärna på besök när det vankas palt ;) För er som inte känner till palt kan jag tala om att det är bland det godaste man kan äta!! De består av råriven potatis som blandas med kornmjöl/mjöl och rullas till bollar med fläsk inuti. Äts med smör och lingonsylt. Här ser ni dem på kokning i ett av mina loppisfynd;) En stor rostfri Hackman kastrull i finfint skick för bara 50 kr. Ofta kan man faktiskt hitta fina grytor till bra priser på loppis, speciellt gjutjärnsgrytor är bra att fynda, sådana är väldigt dyra nya och suveräna när det skall göras långkok.

Idag har jag fått en önskning uppfylld, hittade äntligen en snickarbänk på blocket till ett bra pris. Nu står den och väntar på att jag skall få tid till mina snickeriprojekt, vi får se vad som kan hinnas med till veckan!

Nu skall jag lägga mig i soffan och se på Bourne-filmen. När Paltkoman har slagit till finns inte mycket annat man orkar göra ;)

Ha det gott
Kramar Ida

1 kommentar:

  1. Åh, jag älskar palt! Har du testat leverpalt? Äts på samma sätt. Jag har ju halva min släkt i Arvidsjaur så jag är uppväxt på palt.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails