måndag 30 november 2009

Glögg och saffransbullar

Igår hade vi adventsfika här hemma med glögg, pepparkakor och saffransbullar. Totalt var vi 14 vuxna och 13 barn... men inte fullt så stojigt som jag hade förväntat mig ;) men då är hälften av barnen fortfarande bebisar...
För att få rätt stämning bakade jag lussebullar igår morse. Egentligen är jag inte så förtjust i dem, men jag tycker de doftar ljuvligt! Bäst blir de iallafall med kesella och mandelmassa, det här receptet provade jag igår. De blev väldigt uppskattade :)

Saffransbullar
Ingredienser:
150 g margarin
5 dl mjölk
1 paket jäst
1 burk kesella
2 dl socker
1 g saffran
½ tsk salt
1 ägg till pensling
pärlsocker
Ca 18 dl vetemjöl

Fyllning:
Margarin
riven mandelmassa
Vaniljsocker

Gör så här
Smula jästen i degbunken.
Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, häll mjölk blandningen över jästen och rör om tills jästen har löst sig.
Tillsätt resten och till sist mjölet OBS kesellan ska inte värmas. Låt jäsa i 30-40 minuter.

Kavla ut till en rektangelformad platta, bred på margarin, strö på mandelmassa och vaniljsockret. Vik plattan dubbel, tag ut remsor som tvinnas och formas till runda bullar. Låt jäsa ytterligare ca 40 minuter.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i ca 5-8 minuter.
Den här fina presentbrickan kom Ella och Lykkes familjer med. Så enkel men ändå så festlig! Tack än en gång för den och för trevligt sällskap igår :)

Sköt om er!
Kramar Ida

3 kommentarer:

  1. Oj, ni var helt klart fler än vi var i lördags. Och jag tyckte vårt var tillräckligt stökigt. Tre-åringar röjer bra. :)

    Kanske skulle jag ta och våga mig på lite lussekattsbak i alla fall. När jag provat blev de så torra, men det kan ju vara värt en chansning till, dina lät så goda.

    Ha en fin start på veckan!
    Cathrin

    SvaraRadera
  2. Vilken fin present! Perfekt gåva!!

    Kram Camilla

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails