tisdag 13 april 2010

50 mil i bil..

tur och retur luleå-gällivare över påsk resluterade i ett liten filt i morgmorsrutor!
Inte illa va, men då har jag bara satt ihop rutorna... tålamod till att virka ett helt täcke har jag inte.... tro mig - jag gjorde ett tappert försök för över ett år sedan och det blir nog inte mer än ett litet docktäcke av det
Men nu hade jag sådan tur att jag hittade en skokartong fylld med färdiga rutor på loppis för 100 kr. Rikigt fint virkade i yllegarn, så det "enda" jag behövde göra var att sätta ihop dem. Så det blev ett lagom stort täcke för barnvagnen ;)
Jag var osäker på hur de skulle sättas ihop, men så hittade jag denna engelska sajt som var väldigt pedagogisk; Attic24 Väl värt ett besök om du vill virka mormorsrutor.

Nu återstår ev att virka en kant runt om, det sparar jag till nästa bilresa...

Om det är någon som undrar var bilderna från källaren efter tapetseringen har tagit vägen kan jag tala om att tapetseringen är påbörjad, men rullarna räckte inte :( av någon underlig anledning som jag inte förstår gjorde mönsterpassningen att vi bara fick ut 3 våder/rulle och detta trots att vi bara har 2,15 i takhöjd. Så nu måste vi vänta 2-3 veckor på den sista rullen! Följetongen fortsätter

Nu skall jag skynda mig ut i solen och röja lite i trädgården.
Kram kram Ida

2 kommentarer:

  1. En jobbarkompis råkade ut för samma sak som ni när det gäller tapeten, så tråkigt när man inte blir klar när man tänkt.
    Fin filt du gjort också och skönt att slippa virka alla rutor innan!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej. vilken tur Du har som hittade färdiga rutor på loppis. År 1964 när jag väntade mitt tredje barn och virkade en "mormorsfilt" till barnvagnen fick jag tips av en väninna som virkade babyfiltar för en garnproducent att virka ihop rutorna så som Du tipsade om med den skillnaden att när man har samma färg på sista varvet på alla rutor blir det bättre och snyggare att göra sammanvirkningen på rätsidan. Filten blir jämnare och man gör inga upphak i den maskdelen som man inte virkar ihop, den kommer ju på avigsidan. Lycka till önskar Olga

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails