söndag 16 maj 2010

Tulpanfrossa

Nu blommar tulpanerna för fullt! Som jag har väntat och väntat på att våra tulpaner skall slå ut. Jag planterade många nya i höstas och jag har med spänning väntat på om det blir så där fint som jag hade tänkt mig... Nu äntligen blommar det ;) Det är härligt röda färgklickar tillsammans med blå pärlhyacinter (och två gula tulpaner som måste ha kommit med av misstag...)
Den här sorten heter Abba, men de är lite märkliga för på varje stängel sitter 2-3 blommor. Jag har aldrig sett sådana tulpaner förut, men efter att ha rådfrågat min sakkunniga moster fick jag veta att vissa sorter är sådana... inte riktigt som jag hade tänkt, men det blev fint ändå!
Jag hade för mig att jag köpte röda tulpaner med lite olika blomningstid, men nu blommar alla nästan samtidigt och här blev det visst blandade färger i rött, orange och de som inte ännu har slagit ut ser att vara mer åt ceriseröda... så det kan bli :)

I rabatterna på framsidan dominerar det röda just nu. Lite vildvuxet är det, men jag gillar det så;) I förgrunden är en rabatt som jag grävde bort och ersatte med gräs, men tydligen fanns det tulpanlökar kvar för det blommar för fullt i gräsmattan också. De måste har vaknat till liv av den nya jorden... och jag har inte hjärta att ta bort dem så länge som det blommar ;)

Det är så härligt ute just nu, det växer så fort att man nästan ser skillnad mellan morgon och kväll! Jag vill bara vara ute i trädgården och smiter ut så fort tillfälle ges... som tur är har jag barn som också tycker om att vara ute :)
Kram på er! /Ida

1 kommentar:

  1. Vilken vacker tulpanrabatt ni har! Vi grävde också bort en rabatt och hade tulpaner i gräsmattan ett bra tag!:)
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails