måndag 23 augusti 2010

Hembakat

Hembakat bröd under loppisfyndad brödduk

Jag gillar att baka, men jag vill helst att det skall gå fort, då är bröd med filmjölk och bikarbonat ett bra alternativ. Det här är ett recept jag provade nyligen som blev väldigt bra. Receptet gäller för 1 bröd (1,5 L form)

Filmjölkslimpa:
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl fyrkornskross
1 dl krossade linfrön
1/2 dl vetekli
4 dl rågsikt
lite malen fänkål

Blanda först alla torra ingredienser, tillsätt sirap och filmjölk. Det blir en väldigt geggig smet som du sedan häller upp i en smord 1 1/2 liters form

Baka i ugnen ca 80 minuer i 175grader. Prova med en sticka att det inte är degigt i mitten.

Lycka till!
Kramar Ida

2 kommentarer:

  1. Jag har ett liknande recept på filmjölksbröd och det är himla gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm ..lät gott! Brukar göra filmjölkslimpa ibland, men inte med så mycket saker i. Måste jag prova!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails