torsdag 16 december 2010

När man vill för mycket...

Blir det ofta ingenting...
I tisdags tänkte jag mysa till det med barnen och göra lite julgodis, men det resulterade bara i ett trasigt pepparkakshus, halvfärdig choklad och bränd knäck :(
Och då skulle jag ändå göra det lätt för mig med pepparkakshus i byggsats. Delarna var trasiga redan i paketet. Ingenjör som jag är försökte laga, men det ville sig inte... under tiden blev knäcken väldigt mörk och när jag började röra var botten helt vidbränd. De går att äta, men smakar bränt socker istället för knäck...
Pralinerna blev färdiga en annan kväll... här på loppisfyndat fat
Då började vi rulla mandelmassa och nougat till chokladpraliner, men barnen tröttnade ju såklart och där står man kvar själv mitt i röran. Man undrar ju till slut vad det är man håller på med!
Man har den där idylliska bilden av mys med barnen och julpyssel, men jag vet det tusan om det blir så idylliskt när man väl försöker ;) Det resulterar lätt i en massa kaos och merjobb som man lika gärna kunde vara utan... förhoppningsvis tyckte barnen det var kul en liten stund iallafall.

Pralinerna fick jag göra färdigt själv, enkla att doppa i chokladen med tandpetare i och lätta att äta med pinnen kvar i. Förhoppningvis i tryggt förvar under glaskupan i några dagar till...

Fatet och kupan är gamla loppisfynd för 10 och 30 kr (om jag minns rätt). Blir inte så mycket loppisfynd nu när man jobbar, kanske får det bli en liten loppissväng på lördag.

Ha det bra idag! Här snöar det för fullt, det verkar bli en vit jul i år :)
Kram kram Ida

2 kommentarer:

  1. Är det inte ofta så att man har en bild av hur mysigt det ska bli och sedan blir det bara kaos?!? Därför bakar jag sällan med mina barn och har inte gjort det när de var små heller. Jag orkar inte med kaoset som oftast blir!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, så kan det lätt bli! Börjar lära mig (tror jag!) och försöker att inte planera in för mycket på en gång. Men jag känner verkligen igen mig - man vill så mycket!!

    Ha det bra i snöovädret :-)

    Kram pernilla

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails