fredag 28 augusti 2009

Hemmasnickrad rosen-spalje


Av spillvirke har jag och Hugo snickrat denna enkla spalje för den röda klätterrosen som vi har vid garaget. Att tillverka spaljeer är perfekt som snickarprojekt för 3-5 åringar. Hugo hjälper så gärna till att såga, spika och sedan måla :)
Nu skall jag snart plantera klematis på väggen i sydväst, så fler spaljeer är under tillverkning. Ett tips om du vill göra en spalje är att åka till närmsta brädgård och leta spillvirke. Virket är oftast upplagt på läkt av små smala "bräder" ,vilka man ofta får ta gratis:), dessa passar utmärkt till det horisontella på spaljen. Till de längre vertikala har jag här använt läkt 25x25 mm (kostar 3-4 kr/m). Så summa summarum kostade denna spalje kanske 20 kr, lite skillnad jämfört med att köpa en färdig!

Jag beskar rosen väldigt hårt i fjol när vi målade om garaget, i år kom det bara några få rosor, men nästa år hoppas jag på en rosexplosion. Jag tänkte plantera lavendel i rabatten runt omkring för röda rosor tillsammans med lavendel är bara så vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails